Leczenie szpitalne w dzisiejszych czasach jest coraz większym wyzwaniem. Codziennie dochodzi do sytuacji trudnych, a nawet konfliktowych. Pojawiają się dylematy dotyczące postępowania zarówno wśród pacjentów, jak i personelu, które uniemożliwiają obiektywne i racjonalne spojrzenie na zaistniałą sytuację oraz odnalezienie możliwie najlepszych rozwiązań. W takich właśnie sytuacjach pomocny może okazać się kontakt ze szpitalnym Zespołem ds. Etyki, który pomoże zidentyfikować problemy i przedstawić opcjonalne rozwiązania.
Członkowie Zespołu ds. Etyki
Członkami Zespołu są doświadczeni pracownicy Szpitala oraz kapelan szpitalny.
Zadania Zespołu
Do podstawowych zadań Zespołu należy:
- zapewnienie ochrony praw pacjentów zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej oraz zapisami Ustawy z dnia 6 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
- identyfikacja i analiza zadań i procesów wrażliwych, potencjalnie narażonych na występowanie zachowań nieetycznych, nielegalnych
- prowadzenie mediacji w sytuacji konfliktu między; personelem – pacjentem/rodziną
- prowadzenie mediacji w sytuacji konfliktu między personelem
- rozpatrywanie zgłoszonych problemów, rozwiązywanie skarg i zagadnień związanych z nieetycznym zachowaniem pracowników Szpitala
- wydawanie etycznych opinii w sprawach trudnych przypadków klinicznych
- formułowanie ogólnych wytycznych zalecających określony sposób rozwiązywania typowych problemów etycznych
Okoliczności, w których wskazany jest kontakt z Zespołem
Kontakt z Zespołem ds. Etyki jest wskazany, gdy:
- osoba zgłaszająca dostrzega, iż występuje problem natury etycznej w opiece nad pacjentem ( naruszenie jego praw, godności, występowanie konfliktu, działanie na szkodę etc.)
- mimo upływu czasu niemożliwe jest wypracowanie rozwiązania problemu, które satysfakcjonowałoby obydwie strony
Kontakt z Zespołem
Zgłaszanie wniosków do rozstrzygnięcia przez Zespół może odbywać się przez:
- zgłoszenie pocztą elektroniczną ( adres: [email protected] )
- zgłoszenie pisemne w sekretariacie Spółki w zaklejonej kopercie zaadresowane do Zespołu ds. Etyki
Wniosek powinien zawierać
- imię i nazwisko osoby zgłaszającej wniosek
- telefon kontaktowy oraz adres e- mail wnioskodawcy ( jeżeli odpowiedź ma być wysłana mailem )
- adres wnioskodawcy ( jeżeli odpowiedź ma być przesłana w formie listowej )
- opis problemu etycznie wątpliwego
Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane
Zespół gwarantuje ochronę danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz poufność uzyskanych informacji i dyskrecję